Házi faladat
Célja a tanórán elsajátított ismeretek felelevenítése, gyakorlása. A rendszeres, folyamatos felkészüléshez az alsó tagozaton nem haladhatja meg tantárgyanként a 20 percet, felső tagozaton a 30 percet (írásbeli és szóbeli együttesen).
- Ösztönző céllal szorgalmi feladatként gondolkodtató, önálló ismeretszerzésre, differenciálásra alkalmas házi feladat adható. Számonkérése csak megbeszélés szintjén.
- 7-8. évfolyamon alkalmanként hosszabb házi feladat is adható, erre annyi időt kell adni (legkevesebb 1 hét), hogy a többi tantárgyból való napi felkészülést ne akadályozza (a feladó tanár, ha lehet egyeztessen az osztályban tanító tanárokkal).
- Hét végére és évközi szünetekre is lehet adni házi feladatot, de mértéke nem haladhatja meg a napi, rendszeres házi feladatok mennyiségét.
Órai írásbeli felelet (röpdolgozat)
- A röpdolgozat egyik célja, hogy rendszeres tanulásra szoktassa a diákokat. Másrészt képet kap a tanár arról, hogy mennyire sajátították el a tanulók az ismereteket, ami a továbbhaladáshoz szükséges.
- A röpdolgozatot nem kell előre bejelenteni. Az írás időtartama ne legyen hosszabb 20 percnél. Az előre közölt idő után lehet csak beszedni függetlenül attól, hogy egyes tanulók hamarabb befejezik.
Az érdemjegyet a tanár írja be kékkel a naplóba, az ellenőrző könyvbe.
Az értékelésnél olyan a megítélése, mint a szóbeli feleletnek.
Tudásszint felmérő tanév elején a tanár tervező munkájához: érdemjegy nem adható
1-4.osztályban félévkor, év végén tantárgyi felmérő
Témazáró dolgozat
- Egy nagyobb témakör összefoglalása, rendszerezése után kerül sor a témazáró dolgozat írására.
Egy héttel előbb kell közölni a tanulókkal. - A megírás korlátai :
A tanítási szünetek (őszi, téli, tavaszi) utáni napon lehetőleg ne legyen témazáró írása. Mivel több felkészülést igényel, ezért nem lehet alsó tagozatban egy napon egynél, felső tagozatban kettőnél többet íratni. A tanárok egyeztetésére van szükség. Nem lehet mindkettő az 5. és a 6. órában. Hosszantartó (legalább 1 hét) hiányzás esetén a tanár egyezteti a tanulóval a hiány pótlásának határidejét. Egyes tanulóknál szakvélemény alapján az ellenőrzésnek ez a módja különleges lehet. (pl. több időt kell biztosítani az írásra, felolvasni neki…)
- Az értékelésnél a témazárói érdemjegyet a tanár pirossal írja be a naplóba, ellenőrzőbe.
- Az év végi osztályzatok kialakításánál átlagszámítás esetén dupla jegynek számít.
Tanév elején erről tájékoztatni kell a tanulókat, szülőket. - A megírt dolgozatokat a tanárnak 15 tanítási napon belül ki kell javítani, és értékelve ki kell adni.
Az osztályzatot a diák kérésére szóban is indokolni kell.
Rendkívüli eset (a diák eltépi, nem adja be a dolgozatot, puskázik) elégtelen érdemjeggyel jár.
A szaktanár az esetet adminisztrálja, tájékoztatja az osztály-főnököt, súlyosabb esetben az igazgatót.
Beszámoló
- Ha a diák betegség vagy egyéb indok miatt hosszabb ideig hiányzik, lehetősége van egy előre megbeszélt időpontra felkészülni, és számot adni tudásáról.
- A felkészüléshez a diák az iskola által nyújtott fejlesztő foglalkozásokon részt vehet.
A beszámoló lehet írásbeli és/vagy szóbeli. A beszámolóra kapott érdemjegy olyan beszámítással történik, mint a témazáró dolgozat. - A tanári szabadság lehetővé teszi, hogy a fent említett beszámolókon kívül is lehet egyéni számonkérési formákat alkalmazni, de ezeknek az ellenőrzését, értékelését a tanulókkal, szülőkkel év elején ismertetni kell. Különös figyelemmel a KOT. 4.§.(8),(9),(11) bekezdéseire.
Hiányzást követő számonkérések
- Dolgozatok pótlása:
Ha a tanuló hosszabb hiányzás (1 hétnél több) miatt nem írt dolgozatot, akkor pótlása a következőképpen történik:
A pótdolgozat azonos hosszúságú és témájú legyen, mint az eredeti volt. A hosszabb idejű hiányzás után a pótlásra való felkészülési időt a tanárral egyeztetni kell. Az összefoglaló órát követő egy-két napos hiányzás után a témazáró bármikor pótolható.
- Szóbeli feleletek:
Ha a tanuló hosszabb hiányzás (1 hétnél több) miatt nem tudott megfelelően felkészülni, a hiányzás utáni napokban egyezteti a tanárral a felkészülés határidejét.
- Rendkívüli esetben (a diák eltépi, nem adja be a dolgozatot) a szaktanár az esetet adminisztrálja, tájékoztatja az osztályfőnököt, súlyosabb esetben az igazgatót.
- Félévi osztályzat megállapításának módja
A félévi osztályozó értekezlet időpontjára a haladási naplókba beírt, megfelelő számú (heti óraszám plusz egy, de minimum három jegy) érdemjegy alapján megállapítja a félévi osztályzatot a beírt osztályzatok, de nem feltétlenül matematikai átlag (a korábban leírtakkal összhangban) alapján.
A tanár saját döntési kompetenciája alapján osztályoz, de nem hagyhatja figyelmen kívül az érdemjegyeket. Javasoljuk, hogy értékelési és osztályozási módszeréről a szakmai munkaközösségekkel beszélje meg és annak eredményét ismertesse a tanév elején a szülőkkel, diákokkal. KOT. 70.§.(4).
Az osztályozó konferencia javaslatot tehet az érdemjegy megváltoztatására, ha az osztályzat nincs összhangban a naplóba beírt érdemjegyekkel.
- Év végi osztályzat megállapításának módja
Ugyanazok a megállapítások, mint a félévi értékelésnél, csak kétszerese az érdemjegyek száma a félévinek. Erről is tanév elején tájékoztatni kell a tanulókat, szülőket.
A tanév vége előtt egy hónappal értesíteni kell a szülőt, ha a tanuló bukásra áll.
- Osztályozó vizsga
KOT. 69.§. A tanuló, felmentése (magántanulói viszony) esetén az előre megállapított tantárgyakból osztályozó vizsgát tesz tanév végén (június 30-ig, vagy augusztus utolsó hetében). Osztályozó vizsgát a vizsgát megelőző három hónapon belül kell a vizsgaidőszakot kijelölni. A vizsga időpontjáról a tanulót a jelentkezéskor tájékoztatni kell.
- Javító vizsga KOT-ben meghatározottak szerint.
Időpontja: augusztus utolsó hete, betegség miatt legkésőbb: augusztus 31. - Vizsga
Azon diákok részére, akik képességeiket, ismereteik színvonalát szeretnék felmérni, valamint a nyolcadik osztályos iskolaválasztásra, felvételire felkészülni, a tantestület véleménye alapján hetedik osztály végén legfeljebb két tárgyból vizsgát tehetnek az általuk választott közismereti tárgyakból (magyar nyelv, magyar irodalom, történelem, idegen –angol- nyelv, földrajz, biológia, kémia, fizika, számítástechnika).az egész éves anyagból.
A vizsgára írásos bejelentkezés az igazgató felé, időpontja: május 15.
A vizsgára való jelentkezés módja: írásban, szülő (gondviselő) aláírásával.
Eredményes a vizsga, ha
- Írásbeli és szóbeli vizsga esetén, ha az írásbeli vizsga eredménye megegyezik, illetve jobb az év végén várhatónál, akkor mehet szóbelire
- Írásbeli vizsgánál eredménye jobb az év végén várhatónál
- Szóbeli vizsgánál eredménye jobb az év végén várhatónál
- A vizsga eredménye alapján az év végi osztályzat egy jeggyel javulhat a vizsga nélkülihez képest.
Nem rontja le a vizsga nélküli osztályzatot. - Vizsgák időpontjai: május utolsó hete, június első hete